Zarejestruj się

Please answer the following question

Which bands recorded songs: "Bela Lugosi's Dead" and "Love Will Tear Us Apart"?

  1.    Siouxsie & The Banshees
  2.    Bauhaus
  3.    Christian Death
  4.    The Cure
  5.    45 Grave
  6.    Joy Division
  7.    Alien Sex Fiend
Just select the correct answers among the proposed
Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Blue Kremlin – The Collection 1984-1986

Dzięki staraniom muzycznych nekromantów z wytwórni Catastrophe Ballet po wielu latach zapomnienia światło dzienne ujrzały nagrania kolejnego znakomitego zespołu. Tym razem przyszła kolej na – wywodzący się z Hamburga – Blue Kremlin. Warto przypomnieć, że największy niemiecki port był w latach osiemdziesiątych ważnym punktem na gotycko-post-punkowej mapie RFN. To tu działał wówczas Geisterfahrer oraz kultowy X-Mal Deutschland, który stał się najbardziej rozpoznawaną gotycką orkiestrą z metką „Made in Germany”. Jednak w odróżnieniu od wspominanych wyżej bandów, Blue Kremlin nie miał niestety tyle szczęścia. W ciągu czterech lat istnienia (1983-87) kapela zdołała zarejestrować tylko jedną, wydaną w niewielkim nakładzie kasetę, nigdy nie zyskując należnego uznania.

Na „debiutanckim” krążku Blue Kremlin obok utworów pochodzących z jedynego oficjalnego wydawnictwa zespołu z 1986 roku, znalazły się również nagrania z występu w hamburskiej Markthalle oraz dwa dodatkowe utwory. Mimo kompilacyjnego charakteru, album już od pierwszego przesłuchania wydaje się wyjątkowo spójny. W dużej mierze jest to zasługa osób odpowiadających za mastering, które umiejętnie odświeżyły muzykę nie pozbawiając jej największego atutu – surowości. Dotyczy to nie tylko numerów koncertowych, ale też i studyjnych. Większą część płyty wypełniają chłodne, post-punkowo gotyckie czady, które z pewnością wywołają szybsze bicie serca u każdego fana takich brzmień. Kawałki takie jak „Wassewürte”, „Basura” czy „Feuerofen” to prawdziwe killery, które spokojnie mogą konkurować ze sztandarowymi hymnami gatunku. Drapieżny i wyrazisty głos wokalistki Tatjany Frank doskonale współgra z zimnymi gitarowymi frazami. Piorunujące wrażenie robi też praca sekcji rytmicznej. Mocarny bas zderzony z hipnotyzującym plemiennym bębnieniem przywodzi na myśl rytuały miejskiego szamanizmu odprawiane w opuszczonej fabrycznej hali. Kapela nie zamyka się w sztywnych gatunkowych ramach i nie boi się muzycznych poszukiwań. Efektem tego jest flirt ze stylistyką nowojorskiej no-wave. Słychać to zwłaszcza na poziomie brzmienia, które jest momentami zgrzytliwe, ponure i przytłaczające. Klimat takich kawałków jak „Blue Chevy” czy „Fallbeil” kojarzy się z dokonaniami pierwszego bandu Lydii Lunch – Teenage Jesus & The Jerks czy Sonic Youth z czasów „Confusion is Sex” lub „Bad Moon Rising”. Z resztą ekipa Thurstona Moore’a to jedno ze źródeł inspiracji, na które powołują się hamburscy post-punkowcy. Pojawiające się na płycie noise’owe dysonanse nie są elementem dominującym, ale stanowią interesujące dopełnienie gotyckiego charakteru całości. Starając się uchwycić specyfikę twórczości Hamburczyków można pokusić się o stwierdzenie, że gdyby dziewczęta z X-Mal Deutschland spędziły kilka miesięcy w Nowym Jorku w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych to prawdopodobnie brzmiałyby jak Blue Kremlin.

Płytę polecam przede wszystkim koneserom starego dobrego gotyckiego grania, którzy z pasją pierwszych odkrywców przetrząsają zakamarki Internetu w poszukiwaniu zapomnianych perełek. Nagrania Blue Kremlin to taki zaginiony skarb, który na swoje odkrycie musiał czekać prawie 25 lat. Coś dla siebie znajdą tu również miłośnicy pokręconych no-wave’owych zgrzytów i chropowatości. Biorąc pod uwagę fakt, że „The Collection 1984-86” nie jest wydawnictwem lekkim łatwym i przyjemnym, nie polecam go raczej miłośnikom falowych brzmień spod znaku The Editors czy White Lies. Może się bowiem bardzo szybko okazać, że nie taki ten post-punk miły, gładki i przystępny, jak go w MTV pokazują.

Maciej Macios

Blue Kremlin – „The Collection 1984-1986” – Catastrophe Ballet Records 2009

O Autorze

Podobne posty

Komentarze